Monday 9 January 2017

PROSES KEJADIAN BULAN DAN BINTANG

Image result for kementerian pendidikan malaysia


PENSYARAH: Puan.Wati binti Mohammad.

AHLI KUMPULAN:
  Muhammad Tajuddin bin Sulaiman      12DEE16F1013
  Ashraf bin Rohaswadi                           12DEE16F1050
   Zul Azri bin Azmi                                 12DEE16F1041
Tuan Shahrein bin Tuan Pa                      12DEE16F1029



PROSES KEJADIAN BULAN DAN BINTANG MENURUT AL-QURAN  


PENGHARGAAN:
Kami bersyukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah dan kurnianya yang tidak terhingga .Selawat dan salam ke atas nabi junjungan ,keluarga ,sahabat handai baginda dan pengikut-pengikutnya hingga ke hari kemudian.

Kertas kerja ini yang bertajuk ‘Proses Kejadian Bulan dan BIntang menurut Al Quran dan Al sunnah berserta dalil dalil yang sahih ‘ akan memberikan pendedahan kepada pembaca tentang proses kejadian alam yang begitu sinonim dalam kehidupan seharian manusia

Tulisan dalam kertas kerja ini disusun begini rupa bermula dari pengertian tujuan, hikmah peranan dan sebagainya.Melalui assiment kami dapat mengahtahui Proses Kejadian Bulan dan bintang

Kami berdua ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak yang sudi membantu dalam memberikan idea, pensyarah kursus PUAN WATI BINTI MOHAMMAD yang tidak jemu memberi panduan dan pendapat tentang isi yang kami ingin kupas serta tidak dilupakan kedua ibu bapa kami yang sentiasa mendoakan kejayaan kami tanpa jemu.

Akhirnya kami mengharapkan hasil kertas kerja ini dapat memberi penjelasan terhadap tajuk yang diberi seterusnya menjadikan pembaca dapat mengambil pengajaran dan iktibar terhadap keburukan dan kesan negatif yang timbul dari Proses Kejadian Bulan dan BIntang dari sudut pandangan Al Quran dan Al Sunnah yang begitu mustahil untuk diciptakan oleh manusia sejagat

Selanjutnya segala yang baik itu datangnya dari Allah dan segala keburukan itu adalah dari kelemahan kami sendiri .

PENDAHULUAN:

Firman Allah SWT : “Maha Berkat Tuhan yang telah menjadikan di langit, tempat-tempat peredaran bintang, dan menjadikan padanya matahari serta bulan yang menerangi.” (Surah Al-Furqan – Ayat 61).
 
  Allah SWT menjadikan malam agar udara menjadi sejuk dan untuk ketenangan serta ketenteraman, maka Ia tidak menjadikan malam menjadi gelap-gelita tanpa cahaya sama sekali.

    Mungkin kita (manusia) perlu mengerjakan sebahagian pekerjaan mereka di malam hari, baik kerana terpaksa atau kerana waktu yang sememangnya yang telah dirancang ataupun kerana sebab-sebab tertentu. Maka, Allah SWT menjadikan cahaya bulan muncul pada sebahagian malam.

   Namun Ia mengurangi cahaya bulan dibandingkan cahaya dan panas matahari, agar kesungguhan manusia bekerja pada malam hari tidak seperti kesungguhannya bekerja pada siang hari. Ini adalah kerana, hal tersebut boleh menghilangkan kenikmatan ketenangan dan ketenteraman sehingga dapat merugikan mereka (manusia). 
 
Allah SWT menciptakan bintang-bintang sebagai hiasan langit serta kesenangan bagi manusia dan penduduk bumi.
VIDEO PROSES TERBENTUKNYA BULAN:

 

 

CIRI-CIRI BINTANG DAN BULAN:

Bintang
1.Sebenarnya hanya sebilangandari  jumlah bintang yang dapat kita lihat dengan mata telanjang, selain kita tidak dapat melhat keran jaraknya yang jauh dan cahaya yang malap.
2.kita tidak mungkin dapat melihat jutaan bintang di malam hari .
3.Kita tidak dapat melihat satu juta bintang di permukaan bumi.
4.Pada dasarnya semua bintang adalah benda hitam

Bulan
1. Terdapat bagian gelap, halus dan datar
2. Terdapat barisan pegunungan dan dataran tinggi
3. Terdapat kawah akibat vulkanisme atau tumbukan meteor
4. Tidak memiliki atmosfera

CARA PEREDARAN BULAN DAN BINTANG:

BINTANG
Dalam surah Al-Waqi'ah ayat 75-76 Allah berkata,     
   فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ 
Maksudnya: "Maka Aku bersumpah dengan tempat beredarnya bintang-bintang (orbit)."
   
إِنَّهُ لَقَسَمٌ لَّوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ
Maksudnya:"Dan sebenarnya sumpah itu adalah sumpah yang besar, kalau kamu mengetahuinya."
Bintang-bintang merupakan salah satu ciptaan Allah yg maha indah dalam alam semesta ini. Keindahannya tergambarkan laksana gumpalan gas yg terbakar, bersinar dan menyala dgn zatnya sendiri.
 Bintang selalu menyalakan sinarnya selama berjuta juta tahun tanpa mati sekalipun di sebabkan oleh proses reaksi oleh nuklear yg terkenal dgn sebutan proses sublimasi nuklear.
Kenapa Allah bersumpah dgn tempat-tempat beredarnya bintang (orbit) tetapi bukan bersumpah dgn bintang itu sendiri?
sebab orang-orang arab jahiliah pada zaman Nabi Muhammad mengenal sumpah dgn tempat beredarnya bintang-bintang ,mereka mengatakan tempat beredarnya bintang-bintang itu adalah suatu yg maha agung, 
◙  Maka layak baginya untuk bersumpah dgnnya, kerana jauhnya tempat beredarnya bintang tersebut dari kita.
◙ Sesungguhnya memang benar tempat beredarnya bintang-bintang iaitu orbit adalah suatu ciptaan Tuhan yg sangat mengkagumkan bagi manusia, jarak yg terbentang antara manusia dgn matahari sekitar 150 juta km. 
Di dalam Al-Quran telah menceritakan tentang orbit, di mana tempat bintang-bintang beredar. 
BULAN
Dalam Surah Yasin, ayat 39, Allah telah berfirman yang bermaksud, “Dan bulan pula Kami takdirkan beredar melalui berbagai-bagai peringkat hingga ke akhir peredarannya kelihatan kembalinya ke peringkat awal seperti tandan yang kering”. 
Bulan mengambil masa 271⅓ hari (27 hari 8 jam) untuk melengkapkan satu pusingan mengelilingi bumi.


HIKMAH ALLAH MENCIPTAKAN BINTANG DAN BULAN DI LANGIT:

Artikel kali ini adalah lanjutan dari pembahasan kami dalam faedah tafsir surat Al Mulk. Namun pembahasan ini akan melebar sampai pembahasan ramalan bintang dan zodiak dalam ilmu astrologi. Semoga bermanfaat.
Allah Ta’ala berfirman,
الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَوَاتٍ طِبَاقًا مَا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ (3) ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خَاسِئًا وَهُوَ حَسِيرٌ (4) وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِلشَّيَاطِينِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ (5)
“Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis, kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang. Maka lihatlah berulang-ulang, adakah kamu lihat sesuatu yang tidak seimbang?” Kemudian pandanglah sekali lagi niscaya penglihatanmu akan kembali kepadamu dengan tidak menemukan sesuatu cacat dan penglihatanmu itu pun dalam keadaan payah. Sesungguhnya Kami telah menghiasi langit yang dekat dengan bintang-bintang dan Kami jadikan bintang-bintang itu alat-alat pelempar setan, dan Kami sediakan bagi mereka siksa neraka yang menyala-nyala.” (QS. Al Mulk: 3-5)



FUNGSI :

FUNGSI BINTANG DI LANGIT.


Fungsi pertama:

 Untuk melempar setan-setan yang akan mencuri berita langit. Hal ini sebagaimana terdapat dalam surat Al Mulk,
وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِلشَّيَاطِينِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ
Dan Kami jadikan bintang-bintang itu alat-alat pelempar setan, dan Kami sediakan bagi mereka siksa neraka yang menyala-nyala.” (QS. Al Mulk: 5)

Sebagaimana Allah Ta’ala berfirman,
 وَأَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَنْ يَسْتَمِعِ الآنَ يَجِدْ لَهُ شِهَابًا رَصَدًا, وَأَنَّا لا نَدْرِي أَشَرٌّ أُرِيدَ بِمَنْ فِي الأرْضِ أَمْ أَرَادَ بِهِمْ رَبُّهُمْ رَشَدًا
Dan sesungguhnya kami dahulu dapat menduduki beberapa tempat di langit itu untuk mendengar-dengarkan (berita-beritanya). Tetapi sekarang barang siapa yang (mencuba) mendengar-dengarkan (seperti itu) tentu akan menjumpai panah api yang mengintai (untuk membakarnya). Dan sesungguhnya kami tidak mengetahui (dengan adanya penjagaan itu) apakah keburukan yang dikehendaki bagi orang yang di bumi ataukah Tuhan mereka menghendaki kebaikan bagi mereka.” (QS. Al Jin: 9-10). Berita langit yang setan tersebut curi sangat sedikit sekali.

Fungsi kedua:

Sebagai penunjuk arah bagi nelayan di laut.
   
  وَعَلامَاتٍ وَبِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ

Dan (Dia ciptakan) tanda-tanda (penunjuk jalan). Dan dengan bintang-bintang itulah mereka mendapat petunjuk.” (QS. An Nahl: 16).
Allah menjadikan bagi para musafir tanda-tanda yang mereka dapat gunakan sebagai petunjuk di bumi dan sebagai tanda-tanda di langit.

Fungsi ketiga:

 Sebagai penerang dan penghias langit dunia. Sebagaimana disebutkan dalam firman Allah,
وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ
“Sesungguhnya Kami telah menghiasi langit yang dekat dengan bintang-bintang.” (QS. Al Mulk: 5)

إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ
Sesungguhnya Kami telah menghias langit yang terdekat dengan hiasan, yaitu bintang-bintang.” (QS. Ash Shofaat: 6)
 
Mengenai surat Al Mulk ayat 5, ulama pakar tafsir –Qotadah As Sadusiy- mengatakan,
 
إن الله جلّ ثناؤه إنما خلق هذه النجوم لثلاث خصال: خلقها زينة للسماء الدنيا، ورجومًا للشياطين، وعلامات يهتدي بها ؛ فمن يتأوّل منها غير ذلك، فقد قال برأيه، وأخطأ حظه، وأضاع نصيبه، وتكلَّف ما لا علم له به.

Sesungguhnya Allah menciptakan bintang untuk tiga tujuan:  

  • sebagai hiasan langit dunia,
  • sebagai pelempar setan,  
  • sebagai penunjuk arah.
Fungsi Bulan di Langit

     

  1. Masyarakat Islam di serata dunia berpandukan kepada bulan untuk kalendar hijrah dan juga melihat pada anak bulan untuk menentukan tarikh mula berpuasa dan perayaan.

  2. Gravitasi bulan membantu memperlambat rotasi bumi dari sehari enam jam lebih awal menjadi 24 jam.

  3. Fungsi satelit (bulan) secara tidak langsung bagi planet induk adalah melindungi planet induk dari hentaman benda langit seperti komet dan asteroid.

  4. Tarikan graviti bulan juga menyebabkan terjadinya kejadian air pasang surut di bumi. Graviti bulan juga membantu penyesuaian perubahan  musim daripada cuaca yang ekstrem dan aktiviti-aktiviti kehidupan yang terganggu kerana  siang dan malam yang pendek.

     

    Adakah kita tergolong di kalangan orang-orang yang berfikir? 

     

    Adakah kita juga tergolong di kalangan orang-orang yang bersyukur?
     

    Cuba kita semua fikirkan tentang perjalanan bintang-bintang tersebut di planet, pada setiap siang dan malam dengan berputaran dengan cepat.

    Perjalanannya dapat diketahui dan disaksikan, kerana kita menyaksikannya terbit dan terbenam.

     Jika tidak kerana perjalanannya yang begitu cepat, maka ia tidak akan menempuh perjalanan yang jauh ini dalam waktu 24 jam.

    Kalaulah tidak kerana pengaturan Allah SWT dengan meninggikannya sehingga kita tidak mengetahui perjalanannya yang sangat cepat pada orbitnya, nescaya mata kita akan menjadi silau kerana gerakannya yang cepat sebagaimana yang kadang-kadang terjadi jika kilat menyambar di udara. 

CONTOH BUMI TANPA BULAN

CONTOH BUMI TANPA BINTANG














RUMUSAN

Setelah menjalankan kerja ini,kami dapat memehami dengan lebih mendalam tentang Proses kejadian bulan dan bintang menurut Al Qran .Kami mengetahui bahawa tiada manusia yang boleh mengatasi kekuasaan Allah S.W.T .Kami juga mempelajari bahawa setiap yang diciptakan oleh Allah mempunyai hikmahnya yang tersendiri .


Kita sebagai manusia sepatutnya bersyukur dan mengakui bahawa tiada yang mampu mengatasi kekuasaan Allah .Walaupun kita berkuasa di dunia ,tapi kita tidak akan mampu melawanya kerana kekuasaan kita hanyalah setakat manusia .

Wallahu A’lam

3 comments:

  1. Sands Casino - Singapore, Singapore - Sega
    SEGA Master System/Genesis. Sands Casino has a septcasino unique retro deccasino style with over 1700 games from 제왕카지노 one of the most prominent names in gaming history.

    ReplyDelete
  2. Online Casino site with free spins no deposit
    Play online casino sites without 카지노사이트luckclub registration and get the most out of your casino site with free spins no deposit, no deposit bonus, free spins, casino

    ReplyDelete
  3. Slot Machines - MapyRO
    Find your way around the casino, 오산 출장샵 A good slot machine is for everyone, but 남양주 출장마사지 the table 정읍 출장샵 layout is a bit 군산 출장안마 more complex. Slot Machines. slot machine slot machine machine slot machine. 울산광역 출장샵

    ReplyDelete